12.9.2011 klo 16:00
Etelä-Puolassa kun ollaan, silmä iskee kartalta parikin käymisen arvoista kohdetta. Sunnuntain iltapäiväksi ajeltiin 30 asteen helteessä Auschwitsiin, jonka karmaisevan historiansa vuoksi tuntee koko maailma. Onneksi keskitysleirin museoalue on säilytetty jälkipolville muistutukseksi ihmisen mielipuolisesta raakuudesta. Voi vain arvailla nuorten juutalaisten ison ryhmän tunteita, kun he kiertelivät katselemassa esi-isiensä ankeita asuntoparakkeja, kidutuskammioita, teloitusmuureja ja polttouuneja. On suoranaisen käsittämätöntä, miten paljon pahaa sairas mieli voi aikaan saada.
"Maanalaista maratonia" tuli kierroksella paineltua kolmisen kilometriä; portaita reitillä lymysi 800 kpl, joita mentiin alaspäin - ONNEKSI, sillä ylöspäin mentäessä ahtauduttiin pienen pieneen hissiin, jossa oli todella tiivis tunnelma!
"Hulda"-pirulainen jatkoi temppuilujaan ja niinpä sekoilimme Krakowan kaupungin liikennehelvetissä, ennen kuin älysimme palata Katowitseen johtavalle mootoritielle (josta Varsovan opastinkyltit loppuivat heti alkuunsa).
Kuvakeromukseen Sivut 1-55 (Auschvits) ja sivut 1-36 (Wielizka)
Etelä-Puolassa kun ollaan, silmä iskee kartalta parikin käymisen arvoista kohdetta. Sunnuntain iltapäiväksi ajeltiin 30 asteen helteessä Auschwitsiin, jonka karmaisevan historiansa vuoksi tuntee koko maailma. Onneksi keskitysleirin museoalue on säilytetty jälkipolville muistutukseksi ihmisen mielipuolisesta raakuudesta. Voi vain arvailla nuorten juutalaisten ison ryhmän tunteita, kun he kiertelivät katselemassa esi-isiensä ankeita asuntoparakkeja, kidutuskammioita, teloitusmuureja ja polttouuneja. On suoranaisen käsittämätöntä, miten paljon pahaa sairas mieli voi aikaan saada.
Hyvissä ajoin maanantaiaamuna sonnustauduimme matkaan Wieliczkan 700 vuotta vanhalle suolakaivokselle, jotta ehtisimme kierrokselle ennen pahinta turistien tulvaa, Navigaattorimme "Hulda" taisi olla hämmentynyt uusista upeista moottoriteistä, kun ajatutti meitä kymmeniä kilometrejä harhaan. Parin tunnin opastetulla kierroksella ehdittiin nähä suolapatsas poikineen. Vaikuttavin oli syvällä maan uumenissa aukeava katedraali, jonka komeat kattokruunutkin oli tehty suolariipuksista."Maanalaista maratonia" tuli kierroksella paineltua kolmisen kilometriä; portaita reitillä lymysi 800 kpl, joita mentiin alaspäin - ONNEKSI, sillä ylöspäin mentäessä ahtauduttiin pienen pieneen hissiin, jossa oli todella tiivis tunnelma!
"Hulda"-pirulainen jatkoi temppuilujaan ja niinpä sekoilimme Krakowan kaupungin liikennehelvetissä, ennen kuin älysimme palata Katowitseen johtavalle mootoritielle (josta Varsovan opastinkyltit loppuivat heti alkuunsa).
Kuvakeromukseen Sivut 1-55 (Auschvits) ja sivut 1-36 (Wielizka)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Olen tätä mieltä!